Hoogkwalitatieve staalkabel voor mechanisch stuursysteem van IMS Group
Hoogkwalitatieve staalkabel voor mechanisch stuursysteem van IMS Group
Mennens denkt mee, adviseert en levert specialistische oplossing
- IMS Group ontwikkelt innovatief stuursysteem GreenSteering
- Mennens denkt mee en ontwikkelt een staalkabel op maat
- De oplossing wordt uitvoerig getest in de trekbank van Mennens
Uitdaging: rek
Staalkabels worden al sinds de jaren 60 toegepast in stuursystemen. Geert Nauwelaers is Technical Director bij IMS Group en vertelt: “De typen kabels die we hiervoor gebruikten, kenden een aantal uitdagingen. Zo moesten deze vanwege ontstane rek regelmatig weer op spanning worden gebracht. Om de rek en overbelasting te voorkomen, gebruikten we in de loop van de tijd kabels met een steeds grotere diameter. Veel groter dan nodig was voor de trekkracht. En dat terwijl de plaatsbeperking vroeg om een kabel met een compacte diameter. Het stuursysteem zit namelijk tussen de wielassen en de laadvloer van de trainer. Deze moet dus een zeer beperkte inbouwhoogte hebben.”
“We zochten een kabel met o.a. een zo klein mogelijke buigdiameter”
Op zoek naar de perfecte staalkabel
Voor het innovatieve GreenSteering-systeem zocht IMS Group een staalkabel met de juiste combinatie tussen treksterkte, trekvastheid, minimale diameter (ivm. weinig ruimte) en een zo klein mogelijke buigdiameter (ook wel keerwiel). Geert: “We werkten al jaren prettig samen met Mennens en vroegen hen of zij ons konden helpen met de juiste staalkabel voor ons nieuwe stuursysteem.”
Gecompacteerd en 30% sterker
Mennens was vanaf het allereerste begin nauw betrokken bij de doorontwikkeling van het stuursysteem. Geert: “Dankzij deze betrokkenheid konden zij direct al aangeven wat de mogelijkheden waren van diverse kabeloplossingen.” De keus viel uiteindelijk op een zeer hoogwaardige kabel. Geert: “Een gecompacteerde kabel met kunststof tussenlaag: 30% sterker dan een standaard kabel. Hierdoor kon de diameter worden verkleind. De kunststof tussenlaag zorgt er bovendien voor dat er geen water en vuil tussen de strengen van de kabel komt. De kern van de kabel blijft intact.”
“De gecompacteerde kabel is zeker 30% sterker dan een standaard kabel”
Advies over montage
IMS Group vroeg Mennens ook om advies over de juiste manier om de kabels te monteren en op te spannen. Geert: “Onze grootste uitdaging was om de kabel eenvoudig onder het chassis op te spannen. Hierbij moesten we er zeker van zijn dat de kabel niet kon loskomen. Mennens keek mee met ons eerste prototype en gaf waardevolle tips en adviezen, waardoor we direct konden bijsturen.”
Testen op de trekbank
Uiteraard moest de kabel inclusief eindverbindingen ook uitvoerig worden getest. Hiervoor maakte IMS Group dankbaar gebruik van de trekbank van Mennens. De trekproeven leverden verschillende voordelen op, waaronder:
- De efficiëntie van het span/blokkeersysteem kon eenvoudig worden getest zonder dat er rijproeven nodig waren.
- De beelden die tijdens de tests werden gemaakt, maakten de kracht en werking van de kabel en eindverbindingen aantoonbaar.
Prettige samenwerking
IMS Group kijkt positief terug op de samenwerking en is tevreden met de oplossing van Mennens: “De bereidheid om ons te helpen zoeken naar een technische oplossing voor ons stuursysteem is voor ons enorm waardevol. De stuuras betekent voor chauffeurs een veel soepelere ervaring tijdens inparkeren bij bijvoorbeeld een laaddock of hek. Bovendien draagt de stuuras bij aan de veiligheid. De draaicirkel wordt namelijk vergroot, waardoor de ‘dode hoek’ van een vrachtwagen afneemt. De trailer volgt nog meer de richting van de trekker. Een resultaat waar we trots op zijn.”
Meer weten?
Wil je meer informatie over de mogelijkheden van staalkabel? Bekijk ons Dossier Staalkabel.